SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

HACC BAHSİ

<< 1289 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

292 - (1289) حدثنا يحيى بن يحيى، وأبو بكر بن أبي شيبة، وأبو كريب. جميعا عن أبي معاوية. قال يحيى: أخبرنا أبو معاوية عن الأعمش، عن عمارة، عن عبدالرحمن بن يزيد، عن عبدالله قال:

 ما رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم صلى صلاة إلا لميقاتها. إلا صلاتين: صلاة المغرب والعشاء بجمع. وصلى الفجر يومئذ قبل ميقاتها.

 

{292}

Bize Yahya b. Yahya ile Ebû Bekir b. Ebî Şeybe ve Ebû Kureyb toptan Ebû Muaviye'den rivayet ettiler. Yahya dediki: Bize Ebû Muâviye, A'meş'den, o da Umara'dan, o da Abdurrahmân b. Yezîd'den, o da Abdullah'dan naklen haber verdi. Abdullah şöyle demiş:

 

«Ben, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in vaktinden başka zamanda namaz kıldığını görmedim. Yalnız iki namaz müstesna; Müzdelife'deki akşamla yatsı! O gün sabah namazını dahî vaktinden önce kıldı.»

 

 

(1289) وحدثنا عثمان بن أبي شيبة وإسحاق بن إبراهيم. جميعا عن جرير، عن الأعمش، بهذا الإسناد. وقال: قبل وقتها بغلس.

 

{…}

Bize Osman b. Ebî Şeybe ile İshâk b. İbrahim hep birden Ceıir'den, o da A'meş'den bu isnâdla rivayet ettiler. Abdullah:

 

«Sabah namazını vaktinden önce alaca karanlıkta kıldı.» demiş.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhâri ile Ebû Dâvûd «Hacc» bahsinde; Nesâî  «Hacc» ve «Namaz» bahislerinde tahrîc etmişlerdir.

 

Hadîsin râvisi Abdullah b. Mes'ûd'dur. Sabah namazının vaktinden önce kılınmasından murâd: Mûtâd olan vaktinden evvel kılınmasıdır. Yoksa vakti girmeden kıldı demek değildir. Çünkü vakti girmeden hiç bir namaz kılınamaz. .

 

Maksat; Sabah namazının çok erken yâni alaca karanlıkta kılındığını anlatmaktır.

 

Hanefiîler'e göre sâir zamanlarda sabah namazını, ortalık iyice aydınlayıncaya kadar geciktirmek müstehab ise de bayram sabahı Müzdelife'de alaca karanlıkta kılmak, onlara göre de efdaldır.

 

Ulemâ, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in o gün sabah namazını sâir hacc fiillerine vakit bulabilmek için erken kıldığını söylemişlerdir.

 

Şâfiîler'e göre sabah namazını erken kılmak her zaman için müstehab ise de o gün her zamankinden daha fazla müstehabdır.